Одним із показників цивілізованості суспільства та розвитку економіки є рівень добровільної сплати податків і зборів. Адже сплата податків — це інвестиція в добробут кожного з нас.
Через виплату зарплати «в конвертах» місцеві бюджети і пенсійний фонд недоотримують кошти, а громадяни, погоджуючись на неофіційну зарплату, позбавляють себе соціальних гарантій: оплати тимчасової непрацездатності, виплати у разі нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, допомоги по безробіттю, гідної пенсії. Оформивши трудові відносини в установленому порядку, працівник отримує захист від незаконного звільнення, безпечні умови праці, гарантоване право на відпочинок, своєчасно виплачену заробітну плату, не нижчу за мінімальний розмір.
Податковий кодекс України (надалі ПКУ) в пп. 4.1.180 визначає податкового агента як особу, яка зобов’язана нараховувати, утримувати та сплачувати податок на доходи фізичних осіб до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій фізичній особі, вести податковий облік, подавати податкову звітність та нести відповідальність за порушення.
Податковим агентом можуть бути:
- юридичні особи;
- самозайняті особи;
- представництва нерезидентів – юридичних осіб;
- інвестори (оператори) за угодою про розподіл продукції.
По зарплаті ПКУ містить пряму вказівку, що за нарахування та утримання податку з доходів фізичних осіб відповідає роботодавець (п.171.1 ПКУ), незалежно від того чи це юридична особа, чи фізична особа-підприємець.
Статтею 168 ПКУ встановлено порядок нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб до бюджету, згідно з підпунктом 168.1.1 пункту 168.1 якої податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку - фізичної особи, зобов’язаний утримувати податок на доходи фізичних осіб із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену статтею 167 ПКУ, яка становить 18 відсотків.
Нагадаємо, що відповідно до підпункту 1.4 пункту 161 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПКУ нарахування, утримання та сплата (перерахування) військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому статтею 168 ПКУ. Згідно з підпунктом 1.3 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX ПКУ ставка військового збору становить 1,5 відсотка від об’єкта оподаткування.
Згідно пп..168.1.2 ПКУ податок сплачується (перераховується) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом.
Враховуючи вищевикладене, відповідальним за сплату (перерахування) до бюджету податку з доходів фізичних осіб та військового збору є податковий агент.
Лубенське управління
ГУ ДПС у Полтавській області